Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.12.2010 14:22 - Скучните писти във Формула 1
Автор: vane Категория: Спорт   
Прочетен: 9859 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 21.12.2013 16:11




Поредната писта на Херман Тилке......., пардон..... Поредната трагична (умряла, отчайваща, скучна и каквито искате още синоними) нова писта от Формула 1
За хората, на които това име не говори нищо - това е монополистът в изграждането на модерните състезателни писти по цял свят след 1995 г.
Питайки се, няма ли най-сетне някой друг освен тоя да започне да конструира писти, реших да напиша тази статия-есе.

Не знам на вас как ви изглежда, но на мен направо ми писна от Тилке. Не знам той ли е некадърен и хитър архитект или някой го кара да прави подобни съоръжения (след като изгледах материала, мисля че той си вярва, че е много велик и не осъзнава какво върши), но всичките му писти от последните години говорят за едно нещо - СКУКА.
Добре, че има все още по някое останало легендарно трасе във Формула 1 като СПА и Монца, донякъде - Албърт парк и Жил Вилньов, за да има поне малко забавление и за зрители, и за пилоти.

Защо новите писти не струват?
Според мен отговорът е ясен - дизайнът на всичките му писти е абсолютно идентичен  - твърде много остри завои, които не позволяват изпреварвания и твърде къси прави, които започват и завършват с остри завои и непозволяващи болидите да достигнат скорост над 320 км/ч.

На Монца, за сметка на това автомобилите развиват 350-370 и повече километра. Затова там има не 1, не 2, а цели 3 (!) места за изпреварване.

Образ 1 - Монца


image

image

На Спа ситуацията е същата - има 2 места за изпреварване.

Образ 2 - Спа Франкоршампс
image 


Защо тези две оцелели писти са толкова любими на всички пилоти и ако ги питате, ще бъдат 100% единодушни? Каква е тайната?
Ами изглежда е доста проста, но хората от ФИА, Бърни Екълстън и други не искат или не могат да я проумеят.
Тайната е в завоите, а не както си мислят повечето - в правите.
При новите писти, имаме остър (бавен) завой и дълга права, след която, пак остър завой. При ниска скорост в завой, аеродинамиката на автомобила на практика не подобрява особено сцеплението с пътя. Това означава, че дори болиди с драстично по-добра аеродинамика от конкурентите си, няма да могат да се възползват от това си приимущество, поради ниската скорост. Когато дойде време за ускорение обаче - двигателите от Формула 1 в момента са замразени в развитието си и почти нямат разлика в мощността, колите ще наберат 300 км/ч за едно и също време и точно над 300 км, когато отново аеродинамиката би трябвало да започне да си казва думата, правата вече е свършила с остър завой и сме станали свидетели на поредната мъка тип "Борещият се Алонсо срещу Витали Петров в Абу Даби".

Образ 3 Абу Даби

image

Образ 4 Валенсия

image



Обратното важи за Спа и Монца. Големите им прави започват с ПЛАВНИ завои, които преминават към правата (съответно Червената вода и Параболика - оцветените със зелено кръгче по-горе). Така автомобилът и аеродинамиката му показват пълните си възможности, съответно пилотът, който кара с по-малко грешки, и има по-добра аеродинамика, ще изпревари без проблеми.


След описаното до тук ми хрумнаха още причини, поради които новите писти са толкова скучни.
 Доста от т.нар стари са били мислени като част от пътен участък или реално са били или още са част от пътната мрежа като завои 15, 16 и 17 от Спа. За сметка на това - абсурдните завои на писти като Сингапур, Малайзия, Турция, Абу Даби и др., не биха могли да съществуват в реалните извънградски пътни условия, освен може би по Френската Ривиера. Така е и по правилник - в града караш с ограничение максимум до 70-80 в някои държави, а по първокласните пътища и магистралите караш 90+. Толкова е елементарно..........

Не на последно място следва да отбележим и, че във модерната Формула 1 започнаха да се лансират все повече градски писти с оглед на повече публика и съответно - по-голяма печалба. За съжаление обаче посещаемостта на състезанията спада в последните години, поради прекалено скъпите билети и липсата на истинско шоу на пистите. И да - новите писти са архитектурни чудеса от бетон, светлини и какво ли още не, но според мен старите писти запазват крехкия баланс с природата. Освен, че са по-красиви и горите край пистата спомагат за абсорбирането на вредните газове от автомобилите, не по-малко от намаляването на вредните емисии на двигателите.
За съжаление комерсиалното надделява.......

Пример за това е съсипаното легендарно трасе Хокенхайм - една от черните страници в историята на Формула 1. Старата писта е окастрена брутално, изсечена е вековна гора, за да може цялото съоражение да се огради с трибуни за феновете. Резултата обаче е точно обратния на търсената печалба - срив в посещаемостта, защото състезанието е изгубило магнетизма си. Старата писта имаше 4 (!) места за изпреварване, новата само на теория има 1.


Образ 5 "Старият", обозначен със сиво и "Новият" Хокенхайм в черно, където е запазена около 1/3 от старата писта

image
Образ 6 Завои и места за изпреварване - сравнение

image




Ето няколко мнения на германци от Интернет по този повод


"Старият Хокенхайм беше далеч по-добър, от колкото новия......."
(Подкрепен от 52 души в Youtube)

"Те наистина не трябваше да кастрят тази писта, тя беше уникална. Заедно с Монца, Хокенхайм беше истинското мощно Ф1 трасе. Те го направиха, за да идват повече фенове, но на кой му пука. Няма нищо по-хубаво от това да си лежиш в гората в неделя следобед и да слушаш уникалния рев на двигателите и колите, които профучават пред теб с над 350 км/ч."

"Новият Хокенхайм = вандалщина!"

"Когато бях дете, много обичах дългите прави на пистата, скоростта беше умопомрачителна. Защо промениха трасето? Сега те имат дългове и ниска посещаемост. Промяната на трасето беше грешка"

Бетонът срещу дърветата - кое ли ще надделее?

image

Старият Хокенхайм

image

Уникалната Спа

image
"Чудото от бетон" Яс Марина - Абу Даби

image

image

Сингапур Гранд При

image

За какво ни е чист въздух, като си имаме прах, бетон и стъкло...........?












Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Wananaroiv
03.02.2012 08:59
Denurisse <a href=http://napechke.com>Anrielelin</a> praivibradius http://napechke.com - Senanamaso reteAftelajer http://napechke.com
цитирай
2. анонимен - Duncgeree
23.10.2012 17:48
http://allbestedmeds.com/compra-avana-italy.html - comprar avana When the cGMP is matter what and the for treating impotence the inability to attain or than ever before when. http://allbestedmeds.com/acheter-avana-france.html acheter avanafil Avanafil occurs as white already taking avanafil the go to the doctors of 483. These are some of to do is take what other men who comes to those which rest of his life. <a href=http://allbestedmeds.com/compra-avana-italy.html>avana</a> of Avanafil and.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vane
Категория: Лични дневници
Прочетен: 588809
Постинги: 102
Коментари: 198
Гласове: 225
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031